Teaching Materials

La Strada (1954)

SYNOPSYS

The film tells the story of Gelsomina, a simple-minded young woman (Giulietta Masina) bought from her mother by Zampanò (Anthony Quinn), a brutish strongman who takes her with him on the road.

20th Century, 1950s Italy.

  • Italian director Federico Fellini is one of the most important figures of not only in Italian but also world cinema of the 20th century. From the 1930s he worked as a journalist in Florence and Rome. Roberto Rossellini liked the work by cartoonist Fellini for one of the newspapers and offered to work as a screenwriter on his film. Fellini jokingly said in an interview “If not Rossellini, I might have been a circus director”.
    Fellini wrote the screenplay for the film in 1949, but did not have the funds to shoot it. Exactly one year after finding the film’s producer, “The Road” was released in 1954.
  • The producers did not like the idea of appointing Giulietta Masina for the role of Gelsomina, Fellini tore up the contract and achieved the goal. The role of Zampanò was played by Anthony Quinn, the less-known actor at that time.
  • “La Strada” is Fellini’s debut film. The film won the Academy Award for Best International Feature Film and won the Silver Lion at the Venice International Film Festival. Film starring Giulietta Masina, the wife of Federico Fellini, who later appears in his other films.
  • n the 1960s, Fellini made some of the most popular films of his career, “La Dolce Vita”, which won the Cannes Film Festival, and the autobiographical film “8½” .
  • It is said, that Fellini was fascinated by the circus, even run away with the wandering circus. This area of his interest was reflected in the feature film “Clowns”. The influence of the Clowns, and more specifically the Masquerade Theater (Comedy del Arte), is evident in his first feature film, “La Strada”.
  • Comedy del Arte is a comedy of masks. Professional actors take part in a theatrical performance based on improvisation. The Comedy Del Arte Theater first appeared in Italy in 1545. The actors wore masks and acted in a predetermined scenario. The comic effect was created by gestures. The unchanging characters of Comedy Del Arte are the clowns Harlequin, Scaramouche, Brighella, old man Pantalone, Soldiers: Captain, Matamoro, Spavento, Lovers: Isabella, Columbine.
  • Giulietta Masina was an Italian actress. She was starring in her husband’s, Federico Fellini’s films “The Road”, “NIghts of Cabiria” and “Juliet of the Souls”. “Nights of Cabiria” and “The Road” won the Academy Award for Best International Feature Film in 1956 and 1957. At the Cannes Film Festival in 1957, Masina became Best Actress for a Leading Role in “Nights of Cabiria”. She was often referred to as “Woman Chaplin” because of characters she was playing in the movies.
  • The characters in the movie change each other’s ways of life, how does Zampanò’s personality change after Gelsomina’s appearance?
  • How does Gelsomina change her life after visiting Matto? What will the acrobat do to her?
  • Would the overall dramatic flow of the film have changed if not the main characters of the film, Zampanò and Gelsomina?
  • Matto’s death will be a turning point for Gelsomina. Zampanò continues his way alone, years later he becomes interested in Gelsomina’s story and after learning the truth, a cold and gloomy Zampanò cries heartily, what do you think all this should mean, what is the ending of the movie?
  • Think about the title of the movie, why is the movie called “The Road”?

Write about this film
ეპოქალური კონტექტსების და დისკუსიის შედეგად გამოკვეთილი საკითხების გათვალისწინებით ფილმზე წერის დროს აქცენტი გააკეთეთ პერსონაჟებზე. ჯელსომინა საკუთარმა დედამ ძამპანოს „დაუთმო“, ცოტაოდენი საკვები და ფული მას მცირეწლოვანის შვილების გამოსაკვებად სჭირდება.სოციალური ფონი ომის შემდგომ იტალიაში, ძალიან მძიმე იყო, ეს ყოველივე ნეორეალისტურ ფილმებშია ასახული. ფელინიმ „გზაში“ არა მხოლოდ იტალიის პერიფერიული რეალობა ასახა, არამედ პერსონაჟები, მათი ხასიათები აქცია ფილმის ცენტრალურ მოვლენად. ჯელსომინას პერსონაჟს ორ მამაკაცთან ურთიერთობისას ვხედავთ ძამპანო და მატო. ეცადეთ რეცენზიის წერისას გაანალიზოთ თოთოეული მათგანი, ამას გარდა, რა იყო ფელინის მთავარი სათქმელი, რატომ შექმნა ფილმი „გზა“?

Individual activities
ფედერიკო ფელინი მემუარებში იხსენებს: როდესაც ჯულიეტა მაზინას მოტოციკლეტისტებმა , რომში ხელჩანთა მოპარეს, საღამოს მათ სახლთან ჩანთა იდო წარწერით “გვაპატიე ჯელსომინა”.ინდივიდუალური მუშაობისას მოიძიეთ დამატებითი ინფორმაცია ჯულიეტა მაზინას პერსონის შესახებ. ნახეთ მისი მონაწილეობით ფილმები „კაბირიას ღამეები“ და „ჯულიეტა და სულები”.

Group work/additional activities
ფედერიკო ფელინის ფილმს გამოსვლისას კრიტიკის საყოველთაო აღიარება მოჰყვა, იტალიელი კრიტიკოსები დოსტოევსკის ნაწარმოებებს ადარებდნენ. ზოგიერთი კრიტიკოსის აზრით ეს უბრალოდ სევდიანი ფილმი იყო სულელ ადამიანებზე, რომელშიც თავად გმირებმაც კი არ იციან რა უნდათ. ფელინის აკრიტიკებდნენ, რომ მისი პერსონაჟები ვერ ერეოდნენ პიროვნულ სისუსტეს.იმსჯელეთ რამდენად მისაღებია თქვენთვის ეს ვარაუდები ფილმთან მიმართებით. ფილმზე მსჯელობისას მოძიიეთ დამატებითი ინფორმაცია ეგზისტენციალიზმზე, ეს ლიტერატურული და ფილოსოფიური მიმდინარეობა 19-ე საუკუნის მიწურულს, ის იკვლევს ადამიანად ყოფნის არსს. რეჟისორი საკითხებს სვამს: რას ნიშნავს ადამიანად ყოფნა და რა არის თოთოეული ჩვენგანის მისია. გაიხსენეთ მატოს სიტყვები: სამყაროში, ყველაფერი განსაკუთრებული და განუმეორებელია, ისევე როგორც თავად ჯელსომინა.

Additional activities:
დისკუსიის და ჯგუფური მუშაობის შემდეგ, მოსწავლეებს შეუძლიათ ნარატიულ მასალას ვიზუალური ფორმა მისცენ. შექმენით კედლის გაზეთი ან პრეზენტაცია ელექტრონული ფორმით, სადაც წარმოადგენთ თქვენ მიერ ინდივიდუალურად ან ჯგუფურად მოძიებულ მასალას: 1950-იანი წლების იტალიის შესახებ. პოლიტიკა, სოციალური ფონი, ეკონომიკა, ხელოვნება. ეცადეთ ერთმანეთს შეადაროთ ქვეყნის სამხრეთ და ჩრდილოეთ ნაწილი. პრეზენტაციისას გამოიყენეთ ვიზუალური მასალა: ფოტოები, დოკუმენტური ქრონიკა…

EXPECTED RESULTS

ფილმის ნახვის, შემდგომი დისკუსიისა და რეცენზიის შექმნის შედეგად, რომელშიც აუცილებელია გამოიყენოთ ეპოქალური კონტექსტები და აღნიშნული რეკომენდაციები, მოსწავლეს უფრო მეტი ეცოდინება ფედერიკო ფელინის კინემატოგრაფზე.

TRAILER

Play Video

FILM RECOMMENDATIONS

კინოგანათლების ინსტიტუტი

სასწავლო რესურსები

Goya’s Ghosts (2006)

Teaching Materials

Jojo Rabbit (2019)

Teaching Materials

COCO (2018)

Teaching Materials

Young Ahmed (2019)

Teaching Materials